کوشاکار 35 ساله شد

معرفی تجهیزات GPON هوآوی شامل OLT, ONU, ONT

OLT و ONU/ONT – نقش اینها در شبکه GPON چیست؟

در این مقاله کاربرد تجهیزات فیبر نوری OLT,ONT,ONU در شبکه های GPON بررسی شده است.

در صورتی که قصد کسب اطلاعات فنی راجع به تجهیزات مخابراتی برند هواوی را دارید از صفحه‌ی ترمینالهای مخابراتی هوآوی (OLT,ONT,ONU) دیدن نمایید.

کاربرد OLT (Optical Line Terminal) در شبکه GPON:

ابتدا با OLT شروع می کنیم. مهمترین عملکرد OLT که در دفتر مرکزی (CO) قرار می گیرد، کنترل انتقال اطلاعات  در سراسر شبکه توزیع نوری ODN یا PON، در هر دو جهت ارسال و دریافت اطلاعات، می باشد. حداکثر فاصله‌ای که برای انتقال سراسری ODN پشتیبانی می شود 20 کیلومتر می‌باشد.

OLT  دو مسیر انتقال اطلاعات دارد: بالادست یا upstream (دریافت انواع مختلف ترافیک دیتا و صوتی از کابران) و پایین دست یا downstream (دریافت ترافیک دیتا، صوتی و ویدئو از شبکه مترو یا راه دور و ارسال آن به همه ماژول های ONT  بر روی شبکه ODN)

 

 PON شبکه

 

 

همانطور که در شکل مشاهده می‌فرمایید، OLT برای کنترل بیش از یک PON  طراحی گردیده است.همانطور که می‌بینیم اگر هر PON تعدا 32 اتصال داشته باشد، OLT می تواند داده‌ها را به تعداد زیادی ONT توزیع کند  (128 یا بیشتر). OLT استاندارد ویژه‌ای دارد، بنابراین با ONT تولیدکنندگان مختلف می تواند کار کند.

سرویس‌های مختلف به صورت جداگانه اما به طور همزمان با طول موج‌های مختلف ارسال می گردند. طول موج ها در جدول نشان داده شده است.

 

طول موج سرویس GPON
Upstream Downstream  
1310nm 1490nm Voice and Data
---------- 1550nm Video

 

کاربرد ترمینال شبکه نوری (ONT) و واحد شبکه نوری (ONU) در شبکه GPON:

محل قرارگیری ONT، همانطور که در شکل می بینید، در محل مشتری است. هدف از استقرار ONT، استفاده از فیبر نوری برای اتصال به PON از یک سو، و برقراری ارتباط با مشتریان از سویی دیگر است.ONT  طیف وسیعی از ارتباطات را بسته به نیاز مشتریان پشتیبانی می نماید:

  • فرمت های ویدئوی دیجیتال
  • فرمت های ویدئویی آنالوگ
  • اتصالات ATM
  • اتصالات تلفنی E3  یا DS3
  • T1 یا E1
  • ارتباطهای گوناگون Ethernet با سرعت متفاوت

      

 Huawei HG8245H GPON ONT

تصویر 1: Huawei HG8245H یک ONT   با 4 پورت گیگابیت، دو پورت آنالوگ تلفن و WiFi

طراحی و پیکربندی شاسی ONT بسیار بستگی به نیازها و الزامات مشتری دارد. اندازه آن می تواند از جعبه کوچک و ساده که درمحیط خارج از خانه نصب می گردد تا دستگاه بزرگ نصب شده در داخل ساختمان اداری بزرگ و یا مجتمع های آپارتمانی باشد.ONT می تواند عملیات های بسیار زیادی برای بهبود عملکرد انجام دهد.این ONT می تواند داده های مختلفی که از مشتریان بدست می آید را ارسال، جمع آوری و چیدمان نمایند و آنها را به OLT بالادست ارسال نمایند.چیدمان فرآیندی است که در ان جریان داده جهت ارسال کارآمدتر، بهینه و مرتب سازی مجدد انجام می گردد .OLT اجازه تخصیص و محدود کردن پهنای باند را به منظور کنترل جریان داده به ONT که معمولاً بصورت ناگهانی ارسال می شود را می دهد.

وقتی ONT در بیرون از محل و ساختمان کاربر نهایی قرار می‌گیرد و بجای یک کاربر، به چندین کاربر سرویس می‌دهد، به آن ONU یا Optical Network Unit می گویند. با توجه به کاربرد ONU، گاهی به آن MDU  (مخفف  Multi Dwelling Unit)  هم می گویند. دستگاه ONU می تواند در شرایط دمایی و آب و هوایی متفاوت کار کند و در مقابل آب، گرد و خاک و سرقت مقاوم باشد. آن را به همین جهت معمولاً در یک جعبه محافظ قرار می‌دهند. برای وضعیت هایی که برق قطع می‌شود باید یک باتری به عنوان پشتیبان اضطراری وجود داشته باشد و برای موارد عادی باید یک منبع برق کافی است.ONU می‌تواند با روش‌های مختلف به انواع کابل مثل سیم تلفن، کابل شبکه، کابل کواکسیال، فیبر نوری و یا WIFI متصل شود.

 

 

 Huawei GPON ،طیف محصولات GPON   شرکت هوآوی

تصویر 2:  طیف محصولات GPON   شرکت هوآوی

 

Share this post