کوشاکار 35 ساله شد
کاربردهای سوئیچ PoE

بررسی سوئیچ های PoE

سوئیچ PoE

سوئیچ PoE چیست؟ 

سوئیچ PoE یک سوئیچ شبکه است که می‌تواند روی پورت‌های خود علاوه بر جریان داده، جریان برق را نیز عبور دهد. این سوئیچ از طریق کابل‌های معمول شبکه (Cat6 یا Cat5) به دستگاه‌های PoE-Enabled متصل می‌گردد و جریان برق را برای این دستگاه‌ها تأمین می‌کند. این ویژگی به‌ خصوص در محیط‌هایی که امکان سیم‌کشی جداگانه برای عبور  جریان برق وجود ندارد بسیار کارآمد است. دوربین های مداربسته، تلفن‌های تحت شبکه و اکسس‌پوینت‌های وایرلس از جمله متداول‌ترین دستگاه‌هایی هستند که به سوئیچ PoE متصل می‌گردند.­­­

به تجهیزاتی مانند سوئیچ PoE  که جریان برق را از طریق کابل‌های شبکه عبور می‌دهند، Power Sourcing Equipment یا به اختصار PSE می‌گویند. دستگاه‌هایی که در شبکه از جریانِ برق ارسالی استفاده می‌کنند نیز Powered Device و یا به اختصار PD نامیده می‌شوند.

 چیست PoE سوئیچ

سویئچ‌های PoE موجود در بازار

 

اکثر سوئیچ‌های PoE موجود در بازار با سرعت پورت گیگابیت (10/100/1000 ) ارائه شده‌اند. علاوه بر این، به منظور پشتیبانی از شبکه‌های فیبر نوری و ارائه ظرفیت سوئیچینگ بالاتر پورت‌های SFP و +SFP نیز در برخی مدل‌های سوئیچ‌های PoE تعبیه شده است. تعداد پورت‌ها و سرعت آن‌ها تعیین‌کننده‌ی ظرفیت سوئیچ PoE می‌باشد.  معمولا ً برای شبکه‌های کوچک استفاده از یک عدد سوئیچ PoE با 8 پورت کافی است و برای شبکه‌های بزرگ‌تر و شبکه‌های سازمانی سویئچ‌های PoE  با 24 پورت و یا 48 پورت مناسب هستند.

در جدول زیر مشخصات فنی برخی از متداول‌ترین سوئیچ‌های PoE هوآوی آورده شده است (میتوانید بر روی پارت‌نامبر سوئیچ کلیک کنید):

Description Model
8 Ethernet 10/100 PoE+ ports,1 dual purpose 10/100/1000 or SFP, AC Huawei S2700-9TP-PWR-EI-AC
8 Ethernet 10/100/1000 PoE+ ports,2 Gig SFP and 2 dual-purpose 10/100/1000 or SFP, AC Huawei S5720-12TP-PWR-LI-AC
24 Ethernet 10/100/1000 ports,2 Gig SFP and 2 dual-purpose 10/100/1000 or SFP,PoE+,AC Huawei S5720-28TP-PWR-LI-AC
24*10/100/1000BASE-T ports, 4*GE SFP ports, PoE+, AC power Huawei S5735-L24P4S-A
24 Ethernet 10/100/1000 ports, 4 10 Gig SFP+, PoE+, 370W POE AC 110/220V) Huawei S5720S-28X-PWR-LI-AC
48 Ethernet 10/100/1000 PoE+ ports,4 Gig SFP, AC Huawei S5700-52P-PWR-LI-AC
    

 

هنگام خرید سوئیچ PoE به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب یک سوئیچ PoE مناسب به این 3 نکته توجه کنید:

اول: تعداد و سرعت پورت‌های سوئیچ PoE

همان‌طور که در مقاله‌ی انتخاب سوئیچ مناسب بیان شد، در این‌جا هم اولین گام در انتخاب سوئیچ PoE مناسب تعیین کردن "تعداد پورت" است. با توجه به نیازمندی‌های شبکه (تعداد دستگاه‌های متصل به سوئیچ) در مورد تعداد پورت و هم‌چنین "سرعت پورت" (سوئیچ PoE فست اترنت، سوئیچ PoE گیگ و...) تصمیم بگیرید. با توجه به تنوع بالای مدل‌های سوئیچ‌ PoE، برای پیداکردن سوئیچ موردنظر مشکلی نخواهید داشت. ، اگر قصد خرید سوئیچ PoE هوآوی را دارید، می‌توانید مشخصات سوئیچ‌های PoE  هوآوی را جدول فوق ملاحظه بفرمایید.کمپانی هوآوی در تعداد پورت های زیر سوئیچ PoE ارائه می‌دهد:

سوئیچ PoE با 8 پورت، سوئیچ PoE با 16 پورت، سوئیچ PoE با 24 پورت، سوئیچ PoE با 48 پورت.

برای نیازمندی‌های بالاتر از 48 پورت می‌بایست از استک کردن چند سوئیچ یا از سوئیچ‌های شاسی PoE استفاده نمود.

دوم:  حداکثرِ توان سوئیچ PoE

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب سوئیچ PoE مقدار Power Budget  سوئیچ است. Power Budget یا همان توان اختصاص داده‌شده به PoE، برابر حداکثر مجموع توانی است که یک سوئیچ PoE می‌تواند بین تمامی دستگاه‌های  متصل به خود (PDها) تقسیم کند. فاکتور دیگری که باید به آن توجه شود، میزان توانی است که هر دستگاه PD متصل به سوئیچ برای روشن شدن و کار کردن باید از پورتِ PoE سوئیچ دریافت کند. به‌طور خلاصه برای اینکه مطمئن شوید سوئیچ PoE مناسبی را انتخاب کردید که می‌تواند جریان برق را برای همه‌ی دستگاه‌های متصل فراهم کند، باید  حداکثر توان هر پورتِ PoE سوئیچ و هم‌چنین تعداد پورت‌های PoE سوئیچ که قرار است به آنها PD وصل شود را بررسی نمایید. برای روشن‌تر شدن مطلب ابتدا دو استاندارد زیر در مورد خروجی سوئیچ‌های PoE را مرور کنیم:

طبق استاندارد IEEE 802.3af (استاندارد PoE) ، هر پورتِ PoE سوئیچ حداکثر می‌تواند تا 15.4W جریان برقِ مستقیم را در اختیار دستگاه‌های متصل قرار دهد، در استاندارد جدیدتر IEEE 802.3at (استاندارد +PoE) این عدد به 30W برای هر پورت می‌رسد. البته در عمل وقتی کابل شبکه را به پورت PoE وصل می‌کنید، مقداری از توان از دست می‌رود – هرقدر که طول کابل بلندتر باشد، انرژی بیشتری هدر می‌رود- بنابراین گفته می‌شود که حداقل توان خروجی هر پورت در استاندارد PoE برابر با 12.95W و در استاندارد +PoE برابر با 25.5W می‌باشد (عکس زیر):

PoE حداکثر توان سوئیچ

در آخر با یک مثال این قسمت را به پایان می‌رسانیم: یک سوئیچ PoE مدیریتی 24 پورت با منبع تغذیه‌ی 370 واتی (مشابه مدل S5720S-28P-PWR-LI-AC هواوی) را در نظر بگیرید، به صورت تئوری این سوئیچ PoE می‌تواند برای 24 دوربین IP با استاندارد IEEE 80.2.3af (یعنی 15.4Wدر هر پورت) برق لازم را فراهم کند  (24 = 370/15.4) درحالی که همین سویئچ قادر است تنها  12 دوربین IP با استاندارد IEEE 80.2.3at (یعنی  30W در هر پورت) را ساپورت کند (12 = 370/30).

سوم: قابلیت مدیریت، سوئیچ مدیرتی یا سوئیچ غیر مدیریتی

تفاوت اصلی بین سوئیچ مدیریتی PoE با سوئیچ غیر مدیریتی PoE، در عملکرد سوئیچ و نحوه کانفیگ و البته قیمت آنها است. سوئیچ مدیریتی PoE به شما امکان کانفیگ پروتوکل‌های شبکه مانند IGMP Snooping، NLAN  و... را می‌دهد درحالی که سوئیچ غیر مدیریتی PoE، یک دستگاه Plug-and-Play است و بدون نیاز به setup خاصی نصب می‌گردد و امکان پیکربندی ندارد. برای بیشتر شبکه‌های کوچک سوئیچ غیر مدیریتی قادر به تأمین تمام نیازهای کاربران می‌باشد. 

مزایا و معایب سوئیچ PoE چیست؟

 

بعد از اینکه مدل سوئیچ PoE مورد نظرتان را انتخاب کردید، می‌توانید سوئیچ را خریداری و در شبکه نصب کنید. استفاده از سوئیچ PoE در شبکه، سیم‌کشی‌ها و هزینه‌های مربوطه را کاهش می‌دهد (با ترکیب دیتا و برق)،  انعطاف‌پذیری در طراحی و استقرار شبکه را بیشتر می‌کند (لازم نیست دستگاه‌ها را حتماً کنار خروجی برق جای‌دهی کنید) و امنیت را افزایش می‌دهد (چون فقط یک دستگاه (سوئیچ شبکه) به منبع برق وصل است، کنترلِ نشتی احتمالی جریان برق آسان‌ترمی‌شود). در عین حال نصب سوئیچ PoE نگرانی‌هایی هم برای ادمین‌های شبکه در پی دارد: اولین نگرانی این است که به علت کافی نبودن انرژی برق،  سوئیچ نتواند همه PDهای متصل را روشن کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، همان‌طور که در قسمت حداکثر توان سوئیچ PoE بیان شد، هنگام خرید سوئیچ علاوه بر مشخصات سوئیچ به میزان برق مصرفی و تعداد PDها نیز توجه کنید. مسئله‌ی بعدی خطر خاموش شدن همزمان همه دستگاه‌های متصل به سوئیچ است. اگر سوئیچ PoE به هر دلیلی برای لحظاتی خاموش شود، تمامی PDهای متصل به آن نیز خاموش خواهند شد. به‌عنوان مثال چنانچه شما برای تأمین برق دوربین‌های IP یک ساختمان از یک عدد سوئیچ PoE استفاده کرده باشید و این سوئیچ برای لحظاتی قطع شود، شما دیگر به تصاویر هیچ‌کدام از دوربین‌ها دسترسی نخواهید داشت. (یک راه‌حل ممکن برای این مسئله، استفاده از منبع تغذیه افزونه (Redundant) در سوئیچ PoE است.)

 

سوئیچ PoE و دوربین‌ های مداربسته

 

هرچند کاربرد سوئیچ‌های PoE محدود به استفاده در پروژه‌های نظارت تصویری و تأمین برق دوربین های مداربسته نیست، ولی می‌توان گفت که یکی از پرکاربردترین استفاده از سوئیچ PoE همین پروژه‌های نظارت تصویری می‌باشد.

در این پروژه‌ها معمولاً حجم دیتایی که در شبکه جابه‌جا می‌شود بالاست، مصرف توان زیاد است و با توجه به مکان‌های قرارگیری دوربین‌های مدار بسته معمولاً امکان سیم‌کشی برای انتقال برق فراهم نیست.

تصویر زیر یک شبکه‌ی کوچک را نمایش می‌دهد که برای اجرای پروژه‌ی نظارت تصویری پیاده‌سازی‌شده است. در این شبکه، سوئیچ PoE برای چهارعدد دوربین مداربسته انرژی برق را از پورت‌های PoE خود و از طریق کابل شبکه ارسال می‌کند.

سوئیچ PoE برای دوربین مدار بسته

راهکار PoE هوآوی

 

تکنولوژی PoE منجر به صرفه‌جویی مالی و زمانی در نصب و نگهداری شبکه‌های کامپوتری می‌گردد. سوئیچ PoE به‌عنوان بخش مرکزی یک شبکه‌ی PoE، دیتا و برق لازم برای بخش‌های مختلف شبکه را تأمین می‌کند. شرکت کوشاکار به‌عنوان نمایندگی رسمی تجهیزات شبکه هوآوی طیف وسیعی از راهکارهای PoE را برای شبکه‌های کوچک و بزرگ سازمانی ارئه کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهکارهای PoE هوآوی با کارشناسان شرکت کوشاکار تماس بگیرید.


 

 

Share this post